Jak vybrat bezpečnou dětskou autosedačku?

Úvod

Část první: 

Jak vybrat bezpečnou dětskou autosedačku?Ještě i dnes slýchávám věty typu: „Za nás jsme autosedačky neměli vůbec a taky žijeme.“ Nebo „Já jezdím opatrně.“ Nebo „Budeme ji používat jenom na cestu  do školky“. A nebo „Máme ji do druhého auta.“ 

Dříve bylo vrcholem rychlé jízdy 90 km/hod., kdy se škodovka třepala jako osika a všichni jsme tuto rychlost vnímali celým tělem. Dnes je to běžně 190 kilometrů v hodině.  Co se děje při nárazu v rychlosti 50 km/hod. ukazují mnohé crashtesty.  A jak to pak musí vypadat ve 190 km/h? 

 

Jak vybrat bezpečnou dětskou autosedačku?Naštěstí si už mnozí z nás uvědomuji, jak je důležité, aby dítě cestovalo v bezpečné autosedačce, která ho maximálně ochrání. Důkazem je i to, že čtete právě tento článek. Protože, čím více informací člověk má, tím musí mít větší potřebu koupit opravdu bezpečnou autosedačku. A jaká to tedy je? Která je ta nejbezpečnější?“ 

Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Tento článek ani nemá za cíl vám nabízet nebo doporučovat určitou konkrétní autosedačku, spíše vás má nasměrovat, abyste si vybrali autosedačku dle vašich potřeb, priorit či možností.

 

Třída A, B a C

Na našem trhu existuje celá řada autosedaček různých značek. Koncem roku 2015 jsme jich napočítali více než stovku. Osobně bych je rozdělila do 3 základních tříd: A, B a C. Třídu „C“ podle mne tvoří autosedačky firem, které vyrábějí (respektive si nechávají vyrábět) a prodávají různé typy dětského zboží jako např. kočárky, postýlky a jiné. Autosedačky pak jen doplňují jejich porfólio. Jedná se tedy o levné autosedačky dostupné pro každého zákazníka, od kterých ale nemůžeme čekat něco víc, než jen to, že splníme zákonnou povinnost mít dítě při jízdě v autosedačce.

Naštěstí si to tyto firmy uvědomují a ke svým kočárkům vyrábějí i adaptéry pro autosedačky skupiny „A“ (čtěte dále), aby si zákazníci mohli k jejich kočárkům koupit i „lepší“ autosedačku. Autosedačky třídy „C“ nikdy nenajdete v nezávislých spotřebitelských testech jako ADAC, Stiftung Warentest, Autobild.de aj., protože v podstatě není co testovat... V této skupině se také často stává, že se na trhu prodávají naprosto totožné autosedačky, jelikož je vyrábí jedna (čínská) továrna, jen každá pro jinou značku. Posoudit můžete např. zde:  4baby WEELMO, Newbuddy FÉNIX, Caterero SPORT CLASSIC aneb „najdi 5 rozdílů“.

 

 

Do třídy „B“ řadím autosedačky firem, které se zabývají výrobou a prodejem kočárků střední a vyšší cenové kategorie a k nim si vyrábějí vlastní autosedačky. Tyto firmy většinou neumožňují nasadit na jejich kočárky autosedačky jiných značek. Snaží se však o výrobu autosedaček originálního designu a vyšší bezpečnosti. Někdy se jim to daří více, někdy méně. „Prosadit“ se jim však daří většinou pouze s autosedačkami skupiny 0+ (tzv. Vajíčky).

Autosedačky skupin pro starší děti už tak dobré výsledky nemívají. Příkladem je např. značka Peg-Pérego, která dlouhá léta ke svým kočárkům prodávala autosedačku skupiny 0+ Primo Viaggio Trifix K.  Autosedačka Primo Viaggio Trifix K bylo rozhodně bezpečnější, než autosedačky třídy C, ale zase ne tak bezpečná, jako ty ze třídy A. V roce 2013 však tuto autosedačku inovovali a podařilo se jim to na jedničku. Autosedačka Primo Viaggio SL se základnou výhrala nezávislé spotřebitelské testy ADAC ve své kategorii. Mezi autosedačky třídy B řadím značky jako Cam, Casualplay, Jané aj.

Poslední třídu „A“ tvoří autosedačky firem, které se na výrobu autosedaček specializují. Mají vlastní vývojové týmy a návrháře a dělají si vlastní crashtesty, aby zjistili, jak je daná autosedačka bezpečná. Neustále inovují a posouvají bezpečnost autosedaček dál a na vyšší úroveň. Mezi tyto firmy řadím Cybex, BeSafe, Römer, Maxi-Cosi, Kiddy, Recaro.

Můj úvod k sérii článku „Jak vybrat autosedačku“ zakončím ještě jednou oblíbenou větou, kterou také často posloucháme: „Kdyby tato autosedačka nebyla bezpečná, nemohla by se prodávat.“ Samozřejmě platí, že každý výrobek musí splňovat určité normy, než je uveden na trh a mohl se prodávat. To samé platí i pro autosedačky, které musí splňovat normu ECE-R44/04, případně UN-R129. Ráda zde přirovnávám autosedačky pro děti k automobilům:-) Porovnejme si například Fiat Punto a Volvo. Obě tyto auta musí splňovat určité kritéria, aby se mohly prodávat. Myslíte si ale, že obě tyto auta jsou stejně bezpečná?

 

V dalších částech najdete podrobné informace ke konkrétním skupinám autosedaček. Již brzy:-)